MITÄ ON KIROPRAKTIIKKA?

Kiropraktiikka on hoitomuoto, joka keskittyy tuki- ja liikuntaelinten, erityisesti selkärangan ja hermoston, toiminnan optimointiin. Selkärangan toimintahäiriöt voivat aiheuttaa monenlaisia vaivoja, kuten niska- ja selkäkipuja, päänsärkyä, huimaukseen, puutumista, rintakipuja tai jopa hengitysvaikeuksia. Kiropraktisen hoidon tavoitteena on lievittää sekä akuuttia että kroonista kipua, mutta yhtä tärkeää on myös ennaltaehkäistä vaivojen syntymistä parantamalla kehon kokonaisvaltaista toimintakykyä.

Kun tulet vastaanotolle ensimmäistä kertaa, sinulta kysytään perusteellisesti terveydentilastasi ja oireistasi. Tämä sisältää:

• Haastattelu: Kysymyksiä elämäntavoistasi, aiemmista vammoista ja perhesairauksista.
  • Tutkimus: Erilaisia testejä, joilla kartoitetaan mm. kehon liikkuvuutta, voimaa ja hermoston toimintaa.

Tutkimuksen jälkeen kiropraktikko laatii yksilöllisen hoitosuunnitelman, joka perustuu löydöksiin ja oireiden syihin. Hoito voi sisältää erilaisia manuaalisia tekniikoita, kuten nivelten manipulointia ja pehmytkudosten käsittelyä. Jos vaivasi ei kuulu kiropraktisen hoidon piiriin, kiropraktikko ohjaa sinut oikean asiantuntijan luo.

Kiropraktikoiden Koulutus Suomessa

Kiropraktikoksi ei tällä hetkellä voi opiskella Suomessa. Suomessa kaikki kiropraktikot ovat suorittaneet 5-6 vuoden Master of Chiropractic -tutkinnon, joka vastaa lääkärikoulutuksen esikliinisen vaiheen vaatimuksia.

Tutkintoon sisältyy myös vuoden mittainen kliininen harjoittelu, jonka aikana opiskelijat saavat käytännön kokemusta tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoidosta.

Koulutettu kiropraktikko on valmiudet tehdä erotusdiagnoosi ja arvioida hoidon mahdolliset vasta-aiheet. Tämä varmistaa, että saat asiantuntevaa ja turvallista hoitoa, joka on räätälöity juuri sinulle.

YLEISIMMÄT TULOSYYT

Manuaalisen terapian vaikutusmekanismi

Manuaalisen terapian vaikutusmekanismi pohjautuu mekaanisen vaikutuksen lisäksi neurofysiologiseen hoitovasteeseen. Neurofysiologinen vaikutusmekanismi vaikuttaa tuki- ja liikuntaelinten kautta keskushermostotasolle selkäytimeen, aivorunkoon ja aivoihin. Tuki- ja liikuntaelinten manuaalinen terapia vaikuttaa sensorisien hermoratojen aktivoitumiseen, joka voi tuottaa terapeuttisen hoitovasteen parantamalla liikkeen kontrollia ja/tai kipuaistimuksen prosessointia keskushermostossa.

Liikkeen kontrollin ja säätelyn parantuminen voi näkyä muun muassa lihasten parantuneena aktivoitumisena, lisääntyneenä lihasvoimana ja -kestävyytenä sekä hienomotoriikan, refleksien ja tasapainoaistin parantumisena.

Kivun vähentyminen tapahtuu pääasiallisesti kipuporttiteorian mukaisesti, jossa tuki- ja liikuntaelin kudoksen sensorinen aktivointi vähentää kipuimpulssin voimakkuutta ja etenemistä keskushermostossa. (DUODECIM)

Tutkimus ja hoitosuositukset

Manuaalista terapiaa yksin tai yhdistettynä harjoitteisiin suositellaan näytön perusteella

• akuutin ja kroonisen selkäkivun hoidossa
    • niska-hartiavaivoista
    • niskaperäisessä päänsäryssä
    • niskaperäisessä huimauksessa
    • alaselän välilevytyrässä
    • iskias-ja jalkaan säteilevässä kivussa .

Akuutissa ja kroonisessa alaselkäkivussa manuaalista terapiaa suositellaan maailmanlaajuisesti käytännössä kaikissa korkealuokkaisissa hoitosuosituksissa . (DUODECIM)