Alaselkäkipu

Alaselkäkipu on yksi yleisimmistä tuki- ja liikuntaelinsairauksista, josta suurin osa meistä kärsii jossain elämän vaiheessa. Alaselkäkipu voi vaihdella lievästä särystä todella lamauttavaan ja terävään kipuun. Selkäkipu helpottaa useimmiten itsestään muutamissa viikoissa, mikäli kipu pitkittyy tai haittaa päivittäistä elämää, kannattaa olla yhteydessä terveydenhoitoalan ammattlaiseen, kuten kiropraktikkoon.

Kiropraktiikka on tehokas apu alaselkäkivun hoidossa

Alaselkäkipu voi olla joko lyhytkestoista (akuutti) tai pitkäkestoista (krooninen) ja se voidaan luokitella joko spesifiksi tai epäspesifiksi. Spesifi alaselkäkipu on kipua, joka johtuu tietyistä sairauksista, rakenteellisista ongelmista selkärangassa tai kun kipu säteilee muualta kehosta.

Epäspesifi alaselkäkipu tarkoittaa tilannetta, jossa ei ole mahdollista tunnistaa tiettyä sairautta tai rakenteellista syytä selittämään kipua. Suurin osa alaselkäkivuista (yli 90%) on epäspesifiä. Epäspesifissä kivussa esimerkiksi kuvantaminen on turhaa, koska mitään rakenteellista syytä kivulle ei ole.

Selkäkipuun vaikuttavat monet tekijät, kuten liiallinen tai liian vähäinen selän kuormitus (työ, urheilu), akuutti vamma, sekä stressi ja muut psykososiaaliset tekijät.

Kaikissa selkäkiputyypeissä varhainen kuntoutus on tärkeää, jotta ihminen oppii ymmärtämään omaa kipuaan, toimintakykyä saadaan parannettua ja sitäkautta palattua normaaleihin arjen rutiineihin mahdollisimman nopeasti.

.Kiropraktisella hoidolla yhdistettynä harjoitteisiin saadaan pääsäntöisesti erittäin hyviä tuloksia alaselkäkivun hoidossa.